Kiitos kaikille eilisistä kommenteista. Näin se vain on että jokainen tekee tyylillään, eikä kenelläkään pitäisi olla siihen mitään sanottavaa. Kiitos myös eräälle blogini suurkuluttajalle, ihanalle ystävälle <3
Nyt takaisin hiukan pinnallisimpiin aiheisiin, sillä tämän vuoden häistä ainakin kahdet, joihin osallistumme, järjestetään cocktail-tilaisuutena. Tämä onkin hyvä vaihtoehto, jos ei halua nipistää vieraslistassa, mutta säästää kuitenkin ruokakustannuksissa. Cocktail-tilaisuus on myös paljon rennompi ja vapaamuotoisempi perinteiseen kaavaan nähden.
Nyt takaisin hiukan pinnallisimpiin aiheisiin, sillä tämän vuoden häistä ainakin kahdet, joihin osallistumme, järjestetään cocktail-tilaisuutena. Tämä onkin hyvä vaihtoehto, jos ei halua nipistää vieraslistassa, mutta säästää kuitenkin ruokakustannuksissa. Cocktail-tilaisuus on myös paljon rennompi ja vapaamuotoisempi perinteiseen kaavaan nähden.
kuva |
Cocktailtilaisuutta järjestäessä on kuitenkin hyvä pitää tiettyjä asioita mielessä:
- Juhlien alkamisaika. Koska ruokailuun ei mene niin paljon aikaa, ei juhlia kannata aloittaa kovin aikaisin. Lisäksi nälkä yllättää nopeasti.
- Cocktail-palojen riittävyys. Pitää muistaa, että vieraat syövät ainakin tuplasti normaaliin cocktail-tilaisuuteen nähden, kun tietävät sen olevan ainoa ruoka. Paloja menee keskimäärin 6 per tunti, mikäli niitä on tarkoitettu tarjottavaksi pitkin iltaa.
- Istumapaikkoja tarpeen mukaan. Hyvä puoli tilaisuudessa on se, ettei pöytäjärjestystä tarvitse tehdä. Cocktail-tilaisuuden henkeen kuuluu vapaa seurustelu, kiertävät tarjoilijat ja pystypöydät. Tuoleja kannattaa kuitenkin varata, esimerkiksi mukavien oleskelutilojen puitteissa.
- Cocktail-palojen monipuolisuus. Kaikki eivät syö lihaa, juustoa, paprikaa, sipulia... Vaihtoehtoja kannattaa olla runsaasti, jolloin kaikkien ruokavalio saadaan huomioitua. 8-12 erilaisesta vaihtoehdosta on hyvä valita. Suolaista kannattaa varata makeaa enemmän.
- Juomien määrä. Jostain kumman syystä juomia menee enemmän kun tarjolla on pientä ruokaa, joten tämä kannattaa huomioida budjettia laskiessa. Myös muutama vaikka morsiusparin nimikko cocktail olisi hyvä, teemaan sopiva idea.
- Palojen tyyli. Voiko ruokaa syödä seisten servetiltä, vai vaatiiko se aterimet?
- Juhlapaikka. Cocktail-tilaisuus ei vaadi ravintolaa. Järjestäkää juhlatilaisuus museossa, kirjastossa tai muussa teille tärkeässä paikassa!
- Pukeutuminen tulee suoraan cocktail-tilaisuudesta, joten mikäli haluatte vieraillenne juhlavamman pukeutumisen, on tästä mainittava kutsussa pukeutumiskoodina erikseen.
- Tärkeintä! Kerro kutsussa selkeästi että kyse ei ole ruokahäistä. Näin vieraat osaavat varautua ennakkoon. Menimme kerran pienen häävierasporukan kanssa kesken illan syömään, kun ruoka loppui kesken, juhlat olivat alkaneet aikaisin ja nälkä oli kova.
kuva |
Oletteko olleet cocktail-häissä tai mietittekö sellaisten järjestämistä?
Mä olisin halunnu meille cocktail-tilaisuuden mutta petestä se ois ollu törkeetä vieraita kohtaan jotka tulee satojen kilsojen päästä :/
VastaaPoistaCocktail-tilaisuuden hankaluus on ettei vieraat osaa varautua siihen ja tulevat kovin nälissään...
VastaaPoistaMielestäni ei huonompi vaihtoehto ollenkaan. Myös juhlapaikkaan mahtuu enemmän väkeä, kun täyttä pöytäkattausta ei ole. Vanhempi väki jaksaa varmasti ihmetellä, miksei häissä saa lämmintä ruokaa, mutta aika nykypäiväähän tuo on.
VastaaPoistaSitähän se ja tällä tavalla häiden aloituksen voi laittaa myöhemmäksi. Näin morsiusparillekin jää enemmän aamusta aikaa, eikä vieraiden tarvitse lähteä ajamaan aamuyöstä mikäli tulevat kauempaa.
Poista